3 головних проблеми орендодавця, і як їх вирішити
Як здати квартиру в оренду? Та просто. Була б квартира. Так думають люди, які ніколи в оренду житло не здавали. Здати в оренду квартиру — гарний спосіб отримання пасивного доходу. Але він може вилитися в ряд проблем, якщо не підійти до пошуку орендарів і до оформлення угоди грамотно, передбачливо, уважно.
Проблеми зазвичай пов’язані з недобросовісністю орендарів. Ризики орендодавця зазвичай носять фінансовий характер.
Несвоєчасна оплата оренди
Затримка оплати може бути ситуативною. Наприклад, орендареві не виплатили вчасно зарплату, захворів сам орендар або хтось з його близьких, і знадобилися гроші на лікування, і тому подібне. Тільки орендар в цьому випадку може вирішити, чи звертатися до суду, або орендареві варто дати шанс і час на вирішення проблем. Гарного, акуратного і чесного орендаря можна підтримати: це розумніше, ніж шукати нового мешканця, наміри якого і звички невідомі.
Однозначно потрібні санкції, якщо орендар затримує оплату на 2-3 місяці, навіть якщо він посилається на об’єктивні причини.
Найчастіше питання несвоєчасної оплати виникає, коли квартира здається родичам або знайомим. Орендарі в цьому випадку вважають відстрочення дружньою послугою, але немає гарантії, що за відстроченням послідує 100% оплата.
При здачі житла в оренду укладайте договір. Навіть у тому випадку, якщо ви здаєте квартиру людям, яким повністю довіряєте. Тільки договір оренди надає вам право вимагати своєчасної оплати через суд, якщо це знадобиться.
Псування майна
Природний знос — це нормально, адже в квартирі живуть люди, і чекати від них стерильної чистоти і ідеального порядку не варто. Але якщо через 3-4 місяці ви розумієте, що квартира вимагає ремонту, хоча востаннє ремонт був зроблений перед вселенням мешканців — така ситуація неприпустима.
Навідуйтеся в квартиру, яку ви здаєте, не рідше ніж раз в місяць. З орендарями про це краще домовитися заздалегідь — час візиту має бути зручний не лише вам, але і їм теж. У договорі оренди можна вказати чорним по білому, що ви залишаєте за собою право влаштовувати «ревізії» — в заздалегідь погоджений з орендарем час.
До договору оренди включіть додаток з описом майна, яке ви передаєте мешканцям разом з нерухомістю. Включіть в цей перелік усі цінні об’єкти, включаючи меблі, побутову техніку. Для техніки можна зазначити: «уся техніка в робочому стані». Стан меблів також можна зазначити в договорі: нова; використовувана, у гарному стані; не нова, з вираженими ознаками зносу, і т. п.
Проблемна поведінка мешканців
Ваші квартиранти приходять додому пізно ввечері, приводять друзів, шумлять і заважають сусідам. На жаль, боротися з такою поведінкою квартиронаймачів юридичними методами важко. Тому розраховувати варто на свій життєвий досвід і інтуїцію при виборі орендарів. Хочете, щоб вашу квартиру винаймали люди спокійні, урівноважені?
Вибирайте відповідний контингент: людей зрілого віку, молоді сім’ї, самотніх людей без екстремальних звичок. Це не означає, що квартиру не можна здавати студентам, просто придивитеся до потенційних орендарів: як ви вважаєте, наскільки коректно вони поводитимуться з сусідами? Вам здається, що для орендодавця це не важливо — головне, отримати дохід? Важливо. З сусідами краще зберігати дружні стосунки, це не раз стане вам у пригоді.
Крім того, досвід показує, що люди, що легко порушують правила коректної поведінки, не відрізняються дбайливим відношенням до матеріальних об’єктів і акуратністю в побуті, що може привести до погіршення стану квартири і псування майна.